diumenge, 17 de novembre del 2013

Entrevista EI 5 anys

   Quantes hores dediqueu a l’escola al procés de lectoescriptura?
Actualment a tot infantil es destinen 8 hores a l’àrea de comunicació i llenguatge.
-        
  Quins continguts treballeu?
Ufff.... a p5 la lectoescriptura té un pes molt gran dins de totes les àrees ja que en principi els alumnes al acabar aquest curs, han de saber escriure i llegir paraules de manera autònoma. És un curs que hi ha molta pressió en aquest sentit i on hi ha molts continguts a treballar de manera sistemàtica per a poder assolir els objectius.
A p5 es fa un breu repàs de les vocals i s’inicia ràpidament amb el treball de les consonants, amb reconeixement auditiu i visual i amb el treball de la grafia i el traç. Es treballa la construcció de noms i paraules fent servir les lletres encunyades  (lletres de paper perquè els alumnes puguin construir les paraules que vulguin), s’inicien els dictats, cada vegada que es finalitza l’estudi d’una consonant es fa un dictat amb paraules que continguin aquella lletra per avaluar el procés. S’introdueixen els articles i l’apòstrof, i per a fer-ho es treballa a partir d’un dossier del nom, amb els noms de tots els nens i nenes de la classe. També iniciem els deures del cap de setmana enfocats sempre a l’àrea de lectoescriptura, on els nens i nenes s’emporten un llibre a casa per a llegir amb els pares i un fitxa per omplir, molt lligat a això també fem els padrins de lectura, on cada nen de p5 té un padrí de sisè de primària que durant una hora setmanal llegeixen junts un conte. Durant tot el curs s’implanta de manera gradual la lletra lligada per a llegir i escriure.
-         
Com els treballeu? Feu servir llibres? O fitxes?
A p5 és el curs on tenim més llibres i fitxes per a treballar la lectoescriptura. En total tenim 3 llibres i 1 dossier per al treball de les consonants i després tenim varis dossiers que ens serveixen per a treballa els articles fent ús dels noms dels nens i  nenes de la classe, o per al treball del traç de les lletres lligades. També treballem de manera molt manipulativa fent ús de les lletres encunyades, la pissarra Vileda o de material creat per al reconeixement de sons dins de paraules.  
-       
   Feu servir algun tipus de recurs per a l’atenció a la diversitat?
Si, els desdoblaments són una gran sort en aquest curs perquè ens permet treballar amb grup reduït aquells continguts que poden ser més difícils. Per exemple, a l’hora de desdoblament aprofitem per a fer els dictats amb els alumnes, perquè així, al tenir la meitat del grup ens assegurem per una banda, que no copiaran del nen del costat i per altre que podrem dedicar els temps que els nens i nenes necessitin per a pensar com s’ha d’escriure cada paraula.
A més a més a p5 l’hora de suport de la que disposem s’utilitza gairebé sempre per al treball de la lecto amb aquells nens i nenes que més els i costa. A vegades es repeteixen els dictats de manera individual o es treballa el reconeixement auditiu d’algunes consonants.

 Com valores la metodologia emprada?
Bé, tot i que som conscients que es podria millorar. La sort que tenim és que tenim molt clar que cal respectar el ritme d’aprenentatge de cada nen i nenes, però a vegades se’ns fa difícil perquè el temps passa molt ràpid i cal arribar a uns continguts. Hem parlat moltes vegades que potser ens falta treballar de manera més sistemàtica la consciència fonològica i deixar de banda altres continguts que al arribar a primer s’assoliran gairebé sense voler.
-       
   Treballeu la consciència fonològica?

Si, tot i que representa una part molt petita de tot el treball que es fa de lectoescriptura.  Treballem la discriminació de sons dins de paraules, el camp semàntic de les lletres, piquem paraules per a separar en síl·labes i poca cosa més

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada