Quantes
hores dediqueu a l’escola al procés de lectoescriptura?
Actualment
a tot infantil es destinen 8 hores a l’àrea de comunicació i llenguatge.
-
Quins
continguts treballeu?
Ufff....
a p5 la lectoescriptura té un pes molt gran dins de totes les àrees ja que en
principi els alumnes al acabar aquest curs, han de saber escriure i llegir
paraules de manera autònoma. És un curs que hi ha molta pressió en aquest
sentit i on hi ha molts continguts a treballar de manera sistemàtica per a
poder assolir els objectius.
A
p5 es fa un breu repàs de les vocals i s’inicia ràpidament amb el treball de
les consonants, amb reconeixement auditiu i visual i amb el treball de la
grafia i el traç. Es treballa la construcció de noms i paraules fent servir les
lletres encunyades (lletres de paper perquè
els alumnes puguin construir les paraules que vulguin), s’inicien els dictats, cada
vegada que es finalitza l’estudi d’una consonant es fa un dictat amb paraules
que continguin aquella lletra per avaluar el procés. S’introdueixen els articles
i l’apòstrof, i per a fer-ho es treballa a partir d’un dossier del nom, amb els
noms de tots els nens i nenes de la classe. També iniciem els deures del cap de
setmana enfocats sempre a l’àrea de lectoescriptura, on els nens i nenes s’emporten
un llibre a casa per a llegir amb els pares i un fitxa per omplir, molt lligat a
això també fem els padrins de lectura, on cada nen de p5 té un padrí de sisè de
primària que durant una hora setmanal llegeixen junts un conte. Durant tot el
curs s’implanta de manera gradual la lletra lligada per a llegir i escriure.
-
Com els treballeu? Feu servir llibres? O fitxes?
A
p5 és el curs on tenim més llibres i fitxes per a treballar la lectoescriptura.
En total tenim 3 llibres i 1 dossier per al treball de les consonants i després
tenim varis dossiers que ens serveixen per a treballa els articles fent ús dels
noms dels nens i nenes de la classe, o
per al treball del traç de les lletres lligades. També treballem de manera molt
manipulativa fent ús de les lletres encunyades, la pissarra Vileda o de
material creat per al reconeixement de sons dins de paraules.
-
Feu servir algun tipus de recurs per a l’atenció
a la diversitat?
Si,
els desdoblaments són una gran sort en aquest curs perquè ens permet treballar
amb grup reduït aquells continguts que poden ser més difícils. Per exemple, a l’hora
de desdoblament aprofitem per a fer els dictats amb els alumnes, perquè així,
al tenir la meitat del grup ens assegurem per una banda, que no copiaran del
nen del costat i per altre que podrem dedicar els temps que els nens i nenes
necessitin per a pensar com s’ha d’escriure cada paraula.
A
més a més a p5 l’hora de suport de la que disposem s’utilitza gairebé sempre
per al treball de la lecto amb aquells nens i nenes que més els i costa. A
vegades es repeteixen els dictats de manera individual o es treballa el
reconeixement auditiu d’algunes consonants.
Com valores la metodologia emprada?
Bé,
tot i que som conscients que es podria millorar. La sort que tenim és que tenim
molt clar que cal respectar el ritme d’aprenentatge de cada nen i nenes, però a
vegades se’ns fa difícil perquè el temps passa molt ràpid i cal arribar a uns
continguts. Hem parlat moltes vegades que potser ens falta treballar de manera
més sistemàtica la consciència fonològica i deixar de banda altres continguts
que al arribar a primer s’assoliran gairebé sense voler.
-
Treballeu la consciència fonològica?
Si,
tot i que representa una part molt petita de tot el treball que es fa de
lectoescriptura. Treballem la
discriminació de sons dins de paraules, el camp semàntic de les lletres, piquem
paraules per a separar en síl·labes i poca cosa més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada